Του Κωστα Ονισενκο
Η επένδυση στην περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τις αρχές που τη διέπουν, όπως η αειφόρος ανάπτυξη, η αλληλεγγύη, η λελογισμένη χρήση των πόρων κ.ά. μπορούν
να δώσουν τα εφόδια στις επόμενες γενιές προκειμένου να αντεπεξέρχονται σε κρίσεις όπως η σημερινή αλλά και στις συνολικότερες προκλήσεις των εποχών μας, τονίζουν οι εκπαιδευτικοί που δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο. Ακόμα, όπως τονίζουν οι ίδιοι αλλά και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς, το ενδιαφέρον σχολείων αλλά και παιδιών για ένταξη σε ανάλογα προγράμματα αυξάνεται διαρκώς.
Η περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι εθελοντική και κατά συνέπεια έχει κρατήσει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εθελοντικής πρωτοβουλίας. Μαθητές και εκπαιδευτικοί επιλέγουν το θέμα της μελέτης τους, πολλές φορές πρόκειται για κάποιο πρόβλημα της περιοχής τους. Σε αυτό το πλαίσιο μεγάλο μέρος των εργασιών γίνεται έξω από το σχολείο, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την τοπική κοινότητα, παίρνουν συνεντεύξεις από πολίτες και φορείς και σχεδιάζουν μέσα από πραγματικά δεδομένα ένα πρόγραμμα δράσης. Οπως περιγράφει στην «Κ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Εκπαιδευτικών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νίκος Στεφανόπουλος, οι μαθητές μαθαίνουν για ευρύτερα ζητήματα όπως η παγκόσμια κατανομή πόρων και το πώς αυτή συνδέεται με μεγάλα προβλήματα του πλανήτη. «Οι μαθητές που εμπλέκονται συστηματικά σε αυτό, μαθαίνουν στην πράξη πώς να οργανώνουν τις σκέψεις και τις δράσεις τους» σχολιάζει. «Μόνο στην Πρωτοβάθμια της Αθήνας αυτή τη στιγμή εκπονούνται περισσότερα από 1.000 τέτοια προγράμματα, όχι μόνο περιβαλλοντικά, αλλά και πολιτιστικά και αγωγής υγείας. Στην Δ΄ Διεύθυνση Αθηνών όπου υπηρετώ (νότια προάστια) παρατηρείται φέτος αύξηση 40%» συμπληρώνει ο κ. Στεφανόπουλος. Η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα είναι ελκυστική τόσο για τους μαθητές, οι οποίοι μπορούν να εκφράσουν τη δημιουργικότητα και τις ανησυχίες τους μακριά από τον μαυροπίνακα, όσο και για τους διευθυντές των μονάδων καθώς αποτελούν στοιχεία αξιολόγησης των σχολείων.
Οι δομές που τη στηρίζουν
Η περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι θεσμοθετημένη για περισσότερα από 20 χρόνια και σήμερα απασχολεί περίπου 4.500 εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς. Οι δομές που τη στηρίζουν είναι οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (υπεύθυνοι σχολικών δραστηριοτήτων για τις μικρές διευθύνσεις) και τα 50 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, αποκεντρωμένες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας που λειτουργούν με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ.
Το αυξημένο ενδιαφέρον επιβεβαιώνεται και από άλλους φορείς. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της συνεργασίας που ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο ο δήμος Αθηναίων με την Ελληνική Κτηνιατρική Εταιρεία σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την καλλιέργεια σωστής ζωοφιλικής νοοτροπίας στους μαθητές. Αμέσως μετά τη σχετική ανακοίνωση, όπως επισημαίνει στην «Κ» ο αντιδήμαρχος Πρασίνου και Περιβάλλοντος Αγγελος Αντωνόπουλος, ο δήμος άρχισε να κατακλύζεται από αιτήματα σχολείων προκειμένου να συμμετάσχουν στο ίδιο πρόγραμμα αλλά και από άλλους δήμους προκειμένου να αναπτύξουν ανάλογα προγράμματα και στις περιοχές τους. Οπως επισημαίνει ο κ. Αντωνόπουλος, ανάλογο ενδιαφέρον από μαθητές έχει παρατηρηθεί και για το πρόγραμμα με τους δημοτικούς λαχανόκηπους, στους οποίους συμμετέχουν περισσότερα από 25 σχολεία της Αθήνας.
Πηγή: www.kathimerini.gr
Η επένδυση στην περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσα από τις αρχές που τη διέπουν, όπως η αειφόρος ανάπτυξη, η αλληλεγγύη, η λελογισμένη χρήση των πόρων κ.ά. μπορούν
να δώσουν τα εφόδια στις επόμενες γενιές προκειμένου να αντεπεξέρχονται σε κρίσεις όπως η σημερινή αλλά και στις συνολικότερες προκλήσεις των εποχών μας, τονίζουν οι εκπαιδευτικοί που δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο. Ακόμα, όπως τονίζουν οι ίδιοι αλλά και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς, το ενδιαφέρον σχολείων αλλά και παιδιών για ένταξη σε ανάλογα προγράμματα αυξάνεται διαρκώς.
Η περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι εθελοντική και κατά συνέπεια έχει κρατήσει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εθελοντικής πρωτοβουλίας. Μαθητές και εκπαιδευτικοί επιλέγουν το θέμα της μελέτης τους, πολλές φορές πρόκειται για κάποιο πρόβλημα της περιοχής τους. Σε αυτό το πλαίσιο μεγάλο μέρος των εργασιών γίνεται έξω από το σχολείο, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την τοπική κοινότητα, παίρνουν συνεντεύξεις από πολίτες και φορείς και σχεδιάζουν μέσα από πραγματικά δεδομένα ένα πρόγραμμα δράσης. Οπως περιγράφει στην «Κ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Εκπαιδευτικών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Νίκος Στεφανόπουλος, οι μαθητές μαθαίνουν για ευρύτερα ζητήματα όπως η παγκόσμια κατανομή πόρων και το πώς αυτή συνδέεται με μεγάλα προβλήματα του πλανήτη. «Οι μαθητές που εμπλέκονται συστηματικά σε αυτό, μαθαίνουν στην πράξη πώς να οργανώνουν τις σκέψεις και τις δράσεις τους» σχολιάζει. «Μόνο στην Πρωτοβάθμια της Αθήνας αυτή τη στιγμή εκπονούνται περισσότερα από 1.000 τέτοια προγράμματα, όχι μόνο περιβαλλοντικά, αλλά και πολιτιστικά και αγωγής υγείας. Στην Δ΄ Διεύθυνση Αθηνών όπου υπηρετώ (νότια προάστια) παρατηρείται φέτος αύξηση 40%» συμπληρώνει ο κ. Στεφανόπουλος. Η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα είναι ελκυστική τόσο για τους μαθητές, οι οποίοι μπορούν να εκφράσουν τη δημιουργικότητα και τις ανησυχίες τους μακριά από τον μαυροπίνακα, όσο και για τους διευθυντές των μονάδων καθώς αποτελούν στοιχεία αξιολόγησης των σχολείων.
Οι δομές που τη στηρίζουν
Η περιβαλλοντική εκπαίδευση είναι θεσμοθετημένη για περισσότερα από 20 χρόνια και σήμερα απασχολεί περίπου 4.500 εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς. Οι δομές που τη στηρίζουν είναι οι Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (υπεύθυνοι σχολικών δραστηριοτήτων για τις μικρές διευθύνσεις) και τα 50 Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, αποκεντρωμένες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας που λειτουργούν με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ.
Το αυξημένο ενδιαφέρον επιβεβαιώνεται και από άλλους φορείς. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της συνεργασίας που ξεκίνησε τον περασμένο Ιανουάριο ο δήμος Αθηναίων με την Ελληνική Κτηνιατρική Εταιρεία σε σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την καλλιέργεια σωστής ζωοφιλικής νοοτροπίας στους μαθητές. Αμέσως μετά τη σχετική ανακοίνωση, όπως επισημαίνει στην «Κ» ο αντιδήμαρχος Πρασίνου και Περιβάλλοντος Αγγελος Αντωνόπουλος, ο δήμος άρχισε να κατακλύζεται από αιτήματα σχολείων προκειμένου να συμμετάσχουν στο ίδιο πρόγραμμα αλλά και από άλλους δήμους προκειμένου να αναπτύξουν ανάλογα προγράμματα και στις περιοχές τους. Οπως επισημαίνει ο κ. Αντωνόπουλος, ανάλογο ενδιαφέρον από μαθητές έχει παρατηρηθεί και για το πρόγραμμα με τους δημοτικούς λαχανόκηπους, στους οποίους συμμετέχουν περισσότερα από 25 σχολεία της Αθήνας.
Πηγή: www.kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου